A Pradótól a világvégéig Madrid közepén

dscn8598a.jpgPénteken folytattuk a hat után ingyenes múzeumok kiélvezését, ezúttal a Pradóval. Most már nagyjából kiismerve a rendszert egy hétre előre megvettük a(z egyébként ingyenes) jegyet, és a megfelelő időpontra mentünk oda. Vagyis kicsit előbb odaértünk, de így megnéztünk egy 16. századi templomot a múzeum épülete mögött.

A Pradóról: a világ egyik leghíresebb és legrégebbi képtára/szépművészeti múzeuma, nagyjából olyan Madridban, mint Párizsban a Louvre, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy méretben és a kiállított alkotások számában azért elmarad a francia társától. Nem túl meglepő módon a Pradóban a spanyol festők vannak elsöprő túlsúlyban, Goya, Velasquez és Murillo, valamint számunka ismeretlenebb alkotók, de a közös hogy mondjuk a 16-tól a 19. századig terjedő időszak alkotásait mutatják be. Lehetne sorolni a képeket, de művészettörtént tankönyv helyett inkább jöjjenek a benyomások.

dscn8625a.jpgMeglepő kombinációit látni az antik görög-római világ iránti vonzódásnak és a vallásos témáknak, ahol kövér angyalok és biblia jelenetek mögött korinthoszi oszlopos, timpanonos épület magasodik. Goya kettős, az életképek hétköznapiak, egyes vallásos képek viszont meglepően misztikusak. A királyi család portréi pedig egy szórakoztató játékra adnak lehetőséget, miszerint felismerni-e a Habsburg vagy Bourbon vonásokat az arcokon és ezzel beazonosítani őket. Magyar szemmel egyébként külön poén látni Mária Teréziát, Mária Lujzát és hasonlókat, mert hát a család. Mindezeken túl, ha egyszer sok időm lesz, írok egy tanulmányt a kutyákról a spanyol reneszánsz-barokk-romantikus festményeken címmel. Olyan negyvenig számoltam a különféle blökiket a képeken, volt masztiff, agár és foltos kölyökkutya egyaránt. A másik felfedezésünk az volt, hogy Rubenst sem Sándor, sem én sem szeretjük, volt belőle egy hosszú folyosónyi, de esküszöm, minden teltebb meztelen nős festmény egyforma.

dscn8633a.jpgA múzeum után elmentünk inni egy sört, most már tudtuk, hogy nehéz helyhez jutni a kocsmákban, ezért nem hezitáltunk, hanem amint láttunk egy szabad asztalt, egyszerűen lecsaptunk. Így teljesen véletlenszerűen egy száz éve működő sörözőben kötöttünk ki, és tudtunk úgy ücsörögni, hogy iszogattunk és majszoltuk a savanyított olajbogyót meg hasonlókat - ilyen rágcsálnivalókat grátisz mindenhol hoznak ki a sörhöz, és azt szeretjük, ha nem chipset adnak, hanem valami savanyított vagy olajbogyós dolgot.

A péntek után a szombat délelőttünk aztán másnap ráment arra, hogy bevásároljunk meg rendet tegyünk a lakásban, délután meg a spanyolországi további utazgatásokat terveztük, szóval az airbnb-k és olcsó szállások kínálatát böngésztük. Én erre a stresszre megittam vagy öt gintonikot, szóval legalább a jókedv megvolt az intézkedéshez - és valami meglepő módon nem foglaltam rossz napra/városba/országba spiccesen sem.

dscn8693a.jpgVasárnap "kirándulás" volt a program. A macskaköröm oka, hogy ösvényeken és földutakon gyalogoltunk tíz kilométert dombra fel és dombról le, de eközben valójában Madridban maradtunk. Ugyanis a Casa de Camponak nevezett park/erdőrészben sétáltunk. Ezt úgy kell elképzelni, hogy egy Central Park méretű, 1500 hektáros erdős, mezős, ösvényekkel szabdalt terület, ami a királyi palotától meg úgy a várostól kb. negyedórányira van - gyalog.

dscn8714a.jpgA spanyolok kocogni, sétálni, biciklizni járnak ki, de igazából nem sok embert láttunk, elvesznek a hatalmas területen. Mi pedig csak bóklásztunk és bámultunk, mert vannak úgynevezett miradorok, ahonnan eszméletlen kilátás nyílik Madridra. Van a parkban egyébként egy libegő-féle is, ami olyan hosszan megy, hogy konkrétan nem jöttünk rá, hol van a vége. Otthon a neten megnézve derült ki, hogy azért, mert összesen 2500 métert tesz meg a folyó és a dombok felett, ráadásul nem is tarthatatlanul drága, szóval ezt az információt elraktároztuk.

dscn8742a.jpgAz utunk vége meg egy tó volt, az olyan igazi vendégcsalogató, körben kávézók és éttermek, a tavon csónakázási lehetőség, és vasárnap délután rengeteg ember, családok, párok, baráti társaságok, a fél világ ott élvezte a kellemes napsütéses 25 fokot. Igazából el is határoztuk, hogy visszajövünk ide, de hétköznap és délelőtt. És ami tényleg a park csodálatossága, hogy kiérve a zöldből három perc múlva ott voltunk a Renfe állomáson, ahonnan újabb tíz perc után már hazafelé baktattunk. Fáradtan, kicsit lepirulva, de elégedetten.